Nieuws

Het jaar 2023 zit er weer bijna op. Tijd voor de traditionele reflectie. We kijken terug op een enerverend jaar waarin heel veel mooie dingen zijn gebeurd. Hoofd marketing en communicatie Prisca van der Wal zet de highlights van 2023 op een rij.

Terugblik op 2023

Nieuws

Het jaar 2023 zit er weer bijna op. Tijd voor de traditionele reflectie. We kijken terug op een enerverend jaar waarin heel veel mooie dingen zijn gebeurd. Hoofd marketing en communicatie Prisca van der Wal zet de highlights van 2023 op een rij.

We kijken terug op een enerverend jaar waarin heel veel mooie dingen zijn gebeurd. Zo hebben we de gong geslagen op Euronext, is een gelabeld gebied bekroond met de Cobouw Award en hebben we als partner mogen meepraten met de Agenda Natuurinclusief en Groene Cirkels, Groene Gezonde Steden. Er is veel geïnvesteerd in de digitalisering en hebben we actief gelobbyt voor meer groen en natuur bij de politiek.

Team NL Greenlabel

Allereerst is Frank als directeur het team komen versterken. Vol energie en goede plannen is hij aan de slag gegaan met als meest belangrijke wapenfeit de verdere digitalisering van de methodiek.  Beau Lagarde is aan het projectenteam toegevoegd als specialist Urban Rewilding. En Ilse is na een aantal maanden uit de running te zijn geweest, inmiddels volop aan het integreren en krijgt weer veel energie om met de partners aan de slag te gaan. Het vertrouwde team met Lodewijk, Nico, Yvonne, Ben, Steven, Aart, Maarten, Pieter en Prisca is ongewijzigd gebleven. En om weer helemaal bij de tijd te zijn, hebben we een nieuwe huisstijl gelanceerd in juni van dit jaar.

Partnernetwerk als ecosysteem

Het partnernetwerk is dit jaar weer flink uitgebreid. Zo mochten we 20 nieuwe partners verwelkomen in het netwerk. Hierin zitten voornamelijk partners die vallen onder de NL Professionals en Businesspartners. Nieuw is de toetreding van gemeenten als partner, vastgoedpartijen en ook de financiële sector die ons als netwerk interessant vinden. Niet op de laatste plaats, omdat wij als ‘Mkb’ers’ de ‘grootbedrijven’ kunnen helpen met hun rapportageverplichting op gebied van duurzaamheid. Met de labels krijgen zij bewijslast in handen, waarmee ze kunnen aantonen dat ze duurzaam handelen en aantoonbaar bijdragen aan thema’s zoals klimaat, gezondheid en natuurinclusief bouwen (materialen inkopen).

Daarnaast zijn deze type bedrijven de ontbrekende schakels in ons ecosysteem om als ketenpartners samen op te trekken wat NL Greenlabel nog meer autoriteit geeft en de status van ‘de standaard natuurinclusief’ in Nederland. Deze groei in het netwerk gaat daarbij helpen. Belangrijk om te melden is dat we de kleinere partners niet uit het oog verliezen, omdat juist bij die bedrijven de innovatiekracht zit en de uitvoering van duurzaamheid richting de particuliere markt. Ook dat vinden we belangrijk en van grote toegevoegde waarde.

Bijzonder zijn de brancheorganisaties zoals NEVAP, DGBC, Bewuste Bouwers, WoningbouwersNL en de Vereniging Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG). De VHG gaat nauw met NL Greenlabel samenwerken om te komen tot een landelijke groennorm en methodiek om duurzaamheid meetbaar te maken op basis van de kennis van NL Greenlabel en daar zijn we erg trots op.

Digitalisering met het Register Duurzame Leefomgeving (RDL)

Dit jaar heeft in het teken gestaan van het verder digitaliseren van onze integrale methodiek voor terreinen en gebieden. Het model 2023 is nu volledig digitaal ontsloten en wordt al veelvuldig gebruikt door allerlei organisaties. Daarnaast is de opleiding i.s.m. IPC Groene Ruimte voor de NL Terreinexperts in een nieuw jasje gestoken en heeft een kwaliteitsslag gekregen. Zo zijn de opgeleide Terreinlabel Experts inmiddels vaste gebruikers van het RDL geworden en voeren zij scans uit voor bedrijven, woningcorporaties, gemeenten etc. Hierdoor wordt de data in het RDL verder verrijkt met handelingsperspectieven door de opgeleide Experts.

Twee partnerevents

Op het gebied van de partnerevents kijken we terug op twee mooie meetings waarin netwerken en kennisdelen centraal stonden. Bij het event in Utrecht bij de Metaal Kathedraal zijn de eerste NL Greenlabel Awards uitgereikt aan Bijenhotelkopen, BioBlocks en Huiberts Bloembollen. Tijdens het partnerevent in november (The Awarehouse in Scherpenzeel) hebben we ook onze opdrachtgevers en de opgeleide Ambassadeurs leefbare stad uitgenodigd met als doel om de netwerken uit te breiden. Daarnaast hebben we toen aan een viertal cases gewerkt, om met samenwerking de kracht van het netwerk te ervaren. De uitwerking daarvan tref je als bijlage aan.

Talk of the town, gong en kamerplantjes

En, zoals we in het verleden vaker deden, waren er ook weer diverse bijzondere acties die zo goed bij NL Greenlabel passen, namelijk; verrassend, innovatief en spraakmakend. Tijdens de PROVADA (vastgoedbeurs) in mei waren we ‘talk of the town’ met onze groene inzending; een bos met meer dan 100 bomen. En in november vroegen we aandacht voor biodiversiteit onder beursgenoteerde organisaties tijdens de gongceremonie bij de opening van de beurs in Amsterdam (Euronext). De actie waarbij kamerplantjes werden uitgereikt aan de Tweede Kamerleden bij hun installatie, was ook een groot succes waarbij Lodewijk en dus ook NL Greenlabel van de partij waren.

Nationale Klimaatexpo en Vakbeurs Openbare Ruimte

Uiteraard was NL Greenlabel van de partij tijdens de Nationale Klimaatexpo in april in Houten. Hierin trokken we op met diverse partners door een gezamenlijke stand te bemannen en een beknopt lezingenprogramma te organiseren. Tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte sprong de innovatieboulevard met de oplossingen vanuit het netwerk in het oog, net als het Inspiratieplein waar partners als NL Tegelwippen, Cobra Groeninzicht en de Provincie Zuid-Holland aanwezig waren. In de lezingenzaal kwamen diverse onderwerpen voorbij waar de bezoekers de laatste stand der dingen konden ophalen.

En de prijs gaat naar…

Dit jaar vielen er ook diverse prijzen bij NL Greenlabel en in ons netwerk. De Duurzame Award van Cobouw was voor Rivierduinen in Silvolde; een natuurinclusieve woonwijk met een NL Terreinlabel A-score. En Lodewijk kwam als nieuwkomer de Duurzame 50 van ABN AMRO binnen en eindigde op de mooie 6e plaats. Onder de partners waren ook diverse winnaars; meer dan ooit behaalden partners de FD Gazellen status, werden prijzen gewonnen zoals de Groene Pluim, werd de titel Duurzaamste Hovenier 2022 mee naar huis genomen (er zijn diverse partners genomineerd voor 2023). Daarnaast  stonden diverse partners in de KvK Top 100. Het was bijna niet meer bij te houden. Van harte gefeliciteerd met alle nominaties en gewonnen prijzen.

Terugblik webinars met partners

Dit jaar organiseerde NL Greenlabel 4 inhoudelijke webinars samen met partners. Zo stonden Urban Rewilding, Gezonde Bodem, Beplanting in de Openbare Ruimte en Verticaal Groen op de agenda. Alle webinars werden goed bezocht en werden ook goed beoordeeld. In deze webinars staan we ook stil bij het gehele partnernetwerk om de kracht van het netwerk te kunnen laten zien. Voor komend jaar gaan we daar onverminderd mee door!

Tot slot

Al deze mooie impactacties, de events etc. kunnen we niet organiseren zonder jouw steun. Jouw drive – zowel persoonlijk als zakelijk –,  jouw content en jouw projecten zijn een grote inspiratiebron voor ons als team van NL Greenlabel. Daarvoor willen we je hartelijk danken.

Samen zijn we sterk en samen bouwen we aan onze toekomst.
Samen verdubbelen we de waarde van groen in 2030, wij gaan ervoor!
Tot volgend jaar.

Prisca van der Wal, hoofd marketing en communicatie NL Greenlabel